CIRI-CIRI WACANA
Setiap tokoh bahasa mempunyai
pelbagai pendapat terhadap sesuatu ciri-ciri wacana misalnya menurut Mohd
Rashid Md Idris (2004) beliau telah
membahagikan ciri wacana kepada koheren, kohesi, tujuan, maklumat, diterima,
hubungan, andaian dan inferen, gaya dan maklumat tidak berlawanan. Manakala
Asmah Hj. Omar pula dalam artikelnya “Analsis Wacana” pula menyatakan bahawa ciri wacana ada 8
iaitu satuan bahasa terlengkap, mengatasi ayat atau klausa, teratur atau
tersusun rapi kesinambungan. kohesi lisan atau tulisan awal dan akhir yang
nyata.
Namun bagi tokoh bahasa Nik Safiah Karim dalam Tatabahasa Dewan edisi Ketiga, terdapat dua ciri utama dalam sebuah wacana yang utuh iaitu, kohesi (atau tautan) dan koheren (atau runtutan). Menurut beliau lagi, terdapat juga ciri-ciri yang lain termasuklah tujuan sesuatu wacana, penerimaan oleh pendengar atau pembaca, maklumat yang terkandung, keadaan yang mewujudkan wacana dan interteks atau peranan wacana- wacana lain yang membantu pendengar atau pembaca memahami apa yang didengar atau dibaca. Jelasnya, ciri-ciri wacana boleh dikatakan ada banyak. Oleh itu, penyelidik akan menyeneraika ciri-ciri wacana yang umum dan selalu digunakan dalam penulisan teks dan pertuturan lisan.
1. Berpautan
Menurut Idris Aman (2010), berpautan
merujuk kepada aspek formal bahasa dalam wacana atau teks. Ianya juga dikatakan
tentang organisasi sintaktik wacana atau teks, iaitu wadah ayat-ayat yang
digembleng secara sepadu dan berkaitan dengan memanfaatkan alat-alat kebahasaan
untuk menghasilkan wacana tulisan ataupun lisan. Dalam erti kata yang
mudah,berpautan bermaksud keserasian hubungan antara satu unsur linguistik yang
lain dalam sesuatu wacana untuk menghasilkan wacana yang lengkap. Selain itu,
tautan bermaksud kesepaduan dalam tulisan. Keserasian hubungan ini lazimnya
dilihat melalui hubungan antara satu perkataan, frasa atau ayat dengan
perkataan, frasa atau ayat lain dalam wacana yang sama.
Dengan kata lain,wujudnya pertalian
antara ayat dengan ayat, perenggan dengan perenggan lain dan isi dengan isi.
Tautan juga dapat mewujudkan kesinambungan antara sebahagian teks dengan teks
yang lain sehingga membentuk satu kesatuan. Contohnya:
Fiza, Aira dan Sarah
ke Bitarasiswa. Mereka ke sana untuk menyiapakan tugasan kumpulan yang
diberikan oleh cikgu.
Berdasarkan contoh ini, dapat dilihat tautan antara kedua-dua ayat tersebut, iaitu perkataan Mereka merujuk kepada Fiza, Aira, dan Sarah manakala perkataan sana merujuk kepada Bitarasiswa. Kedua-dua ayat tersebut dianggap wacana kerana dapat difahami dan bermakna.
2. Bermaklumat
Setiap wacana mempunyai maklumat.
Maklumat terdiri daripada dua jenis, iaitu maklumat lama dan maklumat baru.
Maklumat lama ialah maklumat yang telah dinyatakan terdahulu. Maklumat baru
pula ialah maklumat yang baru sahaja dinyatakan dengan andaian pendengar atau
pembaca tidak mengetahui maklumat itu sebelum ini. Menurut Idris Aman (2010),
wacana yang baik mesti mengandungi maklumat baru kepada khalayak sasarannya.
Jika khalayak wacana sudah mengetahui maklumat dalam wacana atau teks yang
diutarakan, itu dikira tidak memenuhi ciri ini. Begitu juga jika penerima
wacana tidak memahami maklumat yang terkandung dalam wacana atau teks, perkara
ini turut dikatakan tidak memenuhi syarat “bermaklumat”. Maklumat bukan sahaja
boleh disampaikan secara pemberitahuan langsung, tetapi juga melalui
penceritaan. Contohnya:
1)Puan Asma seorang
guru.
2)Beliau seorang guru
bahasa Melayu.
Dalam contoh di atas dapat dilihat perkataan guru dalam ayat (2) merupakan maklumat lama kerana telah dinyatakan sebelumnya. Guru bahasa Melayu pula ialah maklumat baru kerana baru disebutkan dalam ayat itu.
3. Berkesinambungan
Menurut Idris Aman (2010),
berkesinambungan adalah berkenaan dengan aliran idea terus dalam wacana atau
teks. Secara dasarnya, setiap wacana mempunyai satu idea teras yang menjadi
inti patinya. Aliran idea teras itu dalam ujaran atau ayat atau bahagian wacana
secara sistematik, lancar, bertalian, dan logik itulah yang dikatakan
berkesinambungan. Tidak ada masukkan idea baru yang tidak bertalian. Oleh itu,
kesinambungan merupakan asas dalam pembinaan wacana kerana sesuatu teks itu
dianggap sebagai wacana jika teks tersebut mempunyai makna. Sebagai contohnya:
Penyakit sindrom kurang daya tahan atau Aids bukanlah gejala yang baharu. Penyakit ini telah lama dikesan di beberapa buah negara di Eropah. Walaupun bidang sains dan teknologi berkembang maju, tetapi masalah ini masih tidak dapat diatasi.
Contoh di atas jelas menunjukkan kesinambungan
idea melalui melalui perkataan Aids,gejala, penyakit dan masalah ini.
Kesinambungan idea ini telah menjadikan ayat-ayat tersebut bertaut di antara
satu sama lain untuk membentuk wacana yang bermakna. Kebanyakan wacana
mempunyai tautan untuk menjadikannya sesuai. Walau bagaimanapun, teks yang
bertaut tidak semestinya sesuai. Sebagai contohya:
Wanita itu membeli
baju baharu berwarna merah jambu. Warna merah jambu adalah merupakan warna
kegemaran golongan remaja perempuan pada masa ini. Remaja kini ramai yang
menghadapi masalah sosial.
Berdasarkan teks di atas, setiap ayat mempunyai tautan. Tetapi teks tersebut tidak merupakan wacana kerana teks tersebut tidak bermakna dan tidak difahami. Malahan, teks tersebut tidak mempunyai kesinambungan idea atau tidak koheren. Oleh itu, untuk menghasilkan wacana, sesuatu teks itu perlulah koheren atau sesuai.
4. Bertujuan
Wacana harus ada tujuan yang
tersendiri, yakni pewacana mesti ada tujuan tertentu dalam wacananya, misalnya
untuk mengemukakan maklumat, memberitahu berita, menghujam pandangan, memujuk,
mengubah persepsi, menyata simpati, marah dan lain-lain. Sebagai contohnya
ialah:
Inilah peluang anda
untuk mendapatkan kereta Proton pada harga yang paling rendah. Kunjungilah
pengedar kereta Proton yang berhampiran dan rebutlah peluang ini sebelum
terlambat dan stok masih ada.
Dalam contoh di atas, tujuan
utamanya adalah untuk memujuk orang ramai supaya membeli kereta Proton. Selain
itu, wacana harus ada tujuan yang menentukan sesuatu jenis ayat. Contohnya,
jika tujuan penutur adalah untuk melaksanakan sesuatu perbuatan, jenis ayat
yang terbentuk ialah ayat perintah. Begitu juga tujuan penutur adalah untuk
mendapatkan maklumat, jadi ayat yang terbentuk ialah ayat Tanya. Tujuan itu
tidaklah semestinya dinyatakan secara langsung malah boleh juga secara tak
langsung asalkan masih boleh diikuti oleh penerima wacananya melalui unsur-unsur
linguistik yang digembleng dan soal situasi. Contohnya ujaran:
“Kau
jangan merempit, kemalangan nanti!”
Berdasarkan ayat di atas dengan
jelas kita dapat lihat dari segi linguistiknya seperti seseorang sedang
melarang. Tetapi situasinya, setelah dilarang berkali-kali, si anak masih juga
merempit dan kebetulan kemalangan dan kemungkinan si ibu akan mengujarkan
“Hah merempitlah lagi!”
Ujaran kedua ini bukan bertujuan menyuruh tetapi memarahi anak.
5. Berkonteks
Penghasilan sebuah wacana memperkirakan konteks dan situasinya. Konteks penting kepada sesuatu wacana atau teks bagi menghasilkan tekstualiti. Konteks memberi kefahaman dan kebolehterimaan kepada sasarannya. Gambaran konteks dalam wacana, membantu penerima wacana memperolehi maksud wacana berkenaan dengan lebih mudah. Tanpa konteks mungkin membuatkan penerima tercari-cari atau tertanya-tanya akan maksud wacana. Selain tu, berkonteks ini merupakan latar sewaktu bahasa itu digunakan dan membantu pendengar atau pembaca memahami sesuatu wacana. Misalnya, ungkapan “sila masuk” difahami kerana digunakan dalam keadaan latar seseorang mempelawa seseorang masuk ke dalam bilik atau rumahnya. Dalam kehidupan sehari-harian terdapat pelbagai jenis latar, misalnya latar rumah tangga, latar tempat kerja, latar membeli belah, latar berekreasi, latar beribadah dan banyak lagi. Setiap latar menghasilkan wacananya yang tersendiri. Ada dua jenis konteks, iaitu konteks linguistik dan konteks bukan linguistik atau eksperiensial. Konteks linguistik adalah aspek bahasa yang melatari atau membentuk wacana. Konteks bukan linguistik adalah konteks cara wacana berfungsi atau berlangsung. Ini termasuk jenis peristiwa yang melatarinya, iaitu seperti jenaka, cerita, kuliah, ucap selamat dan sebagainya. Setiap wacana perlu dikaji kaitan dan kedudukan penutur dalam masyarakat secara amnya yang akan menentukan gaya wacana sama ada gaya formal atau tidak formal.
Gaya formal: Wujud apabila seorang guru pelatih berkomunikasi dengan
pensyarah, murid atau pelajar berhubung dengan guru.
Gaya tidak formal: Wujud dalam hubungan biasa antara rakan.
Dalam hubungan tidak formal ianya
akan menghasilkan kesan dialek sosial, slanga, percampuran kod dan pelbagai
lagi mengikut pengaruh di sekeliling penutur dalam pertuturan.
INTERTEKS
Interteks adalah merupakan pengetahuan sedia ada pada pembaca mahupun pendengar mengenai sesuatu perkara yang diperkatakan tahap penerimaan semakin tinggi apabila masyarakat semakin banyak mendengar dan membaca sesuatu maklumat. Melalui interteks, pembaca atau penerima akan lebih memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan. Kefahaman seseorang terhadap sesuatu wacana yang dibaca atau didengar akan membantunya menghasilkan interteks. Interteks juga perlu mempunyai pertalian. Dalam sesuatu ayat atau perenggan, ayat sebelumnya atau perenggan sebelumnya mempunyai maklumat yang diperkatakan sebagai interteks. Interteks boleh dilihat melalui ayat dengan ayat, perenggan dengan perenggan serta buku dengan buku. Contoh seperti di bawah:
Kereta itu berwarna kuning. Ali memandu kereta itu.
Contoh di atas menunjukkan ciri interteks. Melalui ayat kedua, kita mengetahui Ali memandu kereta berwarna kuning melalui pernyataan ayat yang pertama.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, ciri-ciri wacana tersebut perlu ada dalam memastikan wacana itu ialah wacana yang baik. Kelima-lima ciri wacana ini memainkan peranannya yang tersendiri dalam membentuk dan menghasilkan wacana. Namun demikian, ciri yang paling penting dan asas bagi wacana adalah berkesinambungan dan berpautan. Malah, dalam analisis wacana, ciri perpautan telah mendapat perhatian lebih pengkaji. Selain itu, bukan semua ciri-ciri tersebut dipertimbangkan untuk setiap analisis wacana.Pertimbangan kepentingan sesuatu ciri wacana terletak pada tujuan analisis. Misalnya, intertekstual diberi perhatian untuk analisis tipologi teks, dan keterimaan untuk analisis normatif , seperti mengetahui „apakah ciri teks yang baik?.‟ Oleh hal yang demikian, ciri-ciri wacana ini sangat penting dalam penghasilan suatu perkara, yakni tulisan mahupun lisan. Ia boleh digunakan berdasarkan konteks dan tujuan analisis. Sekiranya ciri-ciri ini tiada, maka ia bukanlah wacana.
RUJUKAN:
Mohd Rashid Md. Idris et. al (2012). Tatabahasa Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publications.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan