TEORI DAN MODEL WACANA

 Model Tautan Pindaan

Model Tautan Pindaan Sanat Md. Nasir (2002) menggunakan perkataan 'pindaan' telah mengalami beberapa proses seperti penyusunan semula, tambahan dan penekanan aspek tertentu dalam kajian tautan aliran sistematik (systematic theory) yang terdapat pada model asas, iaitu Model Halliday dan Hasan (1976). Sanat Md. Nasir (2002) membahagikan tautan kepada tiga jenis utama iaitu tautan perulangan, tautan kolokasi dan tautan penghubung ayat.

Tautan perulangan menunjukkan ciri sama ada bentuk unsur linguistik yang berulang atau dari segi makna unsur itu yang berulang atau kedua-duanya sekali. Tautan kolokasi pula tidak melibatkan unsur linguistiknya berulang dari segi bentuk dan makna. Tautan Penghubung Ayat pula berfungsi untuk menghubungkan antara unsur linguistik, iaitu unit teks sebelum dengan yang sesudahnya. Menurut Sanat Md. Nasir (2002), penghubung itu sendiri bukan unsur tautan tetapi berfungsi menghubungkan unsur tautan. Hal ini berdasarkan kriteria makna, penghubung ayat dapat dijeniskan kepada lima. Berikut merupakan rajah Model Tautan Sanad Md. Nasir (2002):



Model Halliday & Hasan (1976)

Menurut Halliday & Hasan (1976), tautan dianggap sebagai konsep semantik yang merujuk kepada hubungan makna yang terdapat dalam teks. Hubungan yang demikian berfungsi untuk mendefinisikan teks.

“Tautan merupakan satu set kemungkinan yang wujud dalam bahasa untuk menjadikan suatu teks itu berkesatuan” (Halliday dan Hasan:1976).

Menurut Halliday & Hasan lagi, "Cohesion is expressed through the strata organization of language. Language can be explained as a multiple coding system comprising three levels of coding or 'strata'. The semantic (meaning), the lexicogrammatical (forms) and the phonological and orthographic (expression). Meanings are realized (coded) as forms, and the forms are realized in turn (recoded) as expressions. To put this in everyday terminology, meaning is put into wording and wording into sound or writing."

Halliday dan Hasan juga telah melihat tautan makna itu dari dua sudut iaitu tautan nahuan dan tautan leksikal. Kedua-dua nahuan ini wujud dalam sesuatu kesatuan teks. Selain itu, kohesi juga memperlihatkan jalinan ujaran dalam bentuk ayat bagi membentuk suatu teks atau konteks dengan menghubungkan makna yang terkandung di dalam unsur. Kohesi juga dikenali sebagai tetenunan, tautan, kepaduan dan sebagainya. Halliday dan Hasan (1976) menjeniskan tautan kepada lima unsur, iaitu rujukan, penggantian, elipsis, penghubung, dan tautan leksikal. Aliran ini banyak mendominasi bidang analisis teks atau analisis wacana khususnya dalam aspek kohesi dan koheren. Berikut merupakan rajah Model Tautan Halliday & Hassan (1976):

Teori Atqakum

Sanat Md. Nasir dalam Mohd Rashid et.al, (2012:28) mengemukakan pendapatnya berkaitan dengan teori tatabahasa wacana. Teori Atqakum diperkenalkan oleh Sanad Md. Nasir. Hal ini dikatakan demikian kerana baginya teori bahasa yang telah wujud di negara kit aini tidak mempunyai asas yang kukuh. Oleh itu, beliau menyatakan bahawa tatabahasa yang kukuh harus memperlihatkan hubungan makhluk dengan Penciptanya (Khaliqnya). Teori ini juga mempunyai makna yang khusus, iaitu merujuk kepada makna bertakwa. Oleh itu, teori ini sangat menitikberatkan agar penutur dan pendengar bahasa itu menjadi insan yang paling bertakwa di sisi Allah SWT.

Seterusnya, konsep ‘allama’ dalam teori ini memperlihatkan bahawa bahasa perlu berfungsi untuk mengajar, iaitu oleh Allah kepada manusia. Hal ini dikatakan demikian kerana sesuai dengan fitrah manusia yang lemah dan jahil. Teori Atqakum ini juga mempunyai unit tatabahasanya, iaitu konsep yang lebih menyeluruh yang dikenali sebagai ‘Wacana Plus Plus’. Hierarki atau tatatingkat yang terdapat dalam tatabahasa wacana plus plus iaitu, bermula dengan sesuatu yang tidak diketahui, fonem, kata, frasa, klausa, ayat, wacana dan berakhir dengan wacana plus plus, serta yang termasuk oleh hal yang tidak terjangkau oleh fikiran manusia. Teori ini merujuk kepada segala penulisan yang harus bermatlamat untuk bertaqwa dan mengajar manusia ke arah kebaikan.

 

RUJUKAN

Mohd Rashid Md. Idris et. al (2012). Tatabahasa Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publications.

Muhammad Hisyam Haliah dan Ab. Razak Ab. Karim (2019). Kohesi dalam warkah sosial Melayu abad ke-17 hingga abad ke-19. Jurnal Bahasa, 19(1), 139-168.

Rozita Mohamad Yuneh (2022). Model Pengajaran Unsur Tautan (2009) dalam Pendidikan Bhasa Melayu: Trend, Elemen, dan Faedah. Jurnal Melayu, 21(1), 42-56.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan