Perkataan -->Frasa --> Klausa--> Ayat --> Wacana
Keseluruhan terbitan atau hasil karya dalam sesuatu bahasa. Berdasarkan erti
perkataan wacana di atas dapat disimpulkan bahawa perkataan wacana itu sama
dengan perkataan ucapan yang utuh untuk wacana lisan, dan karangan yang utuh
untuk wacana tulisan dalam pengajaran bahasa Melayu sebelum ini. Wacana ialah
satu unit bahasa yang lengkap . Ia melebihi tingkat ayat. Oleh kerana sifatnya
yang lengkap wacana mempunyai tubuh teks seperti berikut:
a. Pendahuluan
b. Tubuh - isi, munasabah, logik, menarik, berkesan, usur-unsur paralinguistik
(tanda bacaan, cetakan tebal, miring, garis tebal)
c. Penutup
d. graf, jadual, peta dan statistik.
Definisi Menurut Tokoh
Asmah Haji Omar (1982)3 menegaskan bahawa wacana ialah unit bahasa yang
melebihi batas ayat, yang di dalamnya memperlihatkan hubungan-hubungan dan
perkembangan fikiran yang berurutan seperti ayat, sejumlah ayat, ceraian,
perenggan, bab, buku, novel, cerpen, cerita, dialog, siri buku (cerita) dan
sebagainya. Menurut beliau lagi, wacana tidak mempunyai satu-satu jenis ayat
yang terdiri dengan utuhnya tanpa dipengaruhi oleh proses-proses kelahiran
ayat. Ini bermaksud bahawa ayat yang selalu didapati dalam struktur dan sistem
secara teratur. Asmah telah membezakan ayat sistem daripada ayat wacana. Ayat
sistem adalah ayat atau tutur yang dikeluarkan dan diasingkan dari konteks
wacana, sedangkan ayat wacana yang juga disebut ayat teks adalah ayat yang
betul-betul terdapat dalam wacana teks dan wacana lisan.
Menurut Raminah Haji Sabran (1984:218) dalam bukunya yang bertajuk Kajian
Bahasa untuk Pelatih Maktab Perguruan, mendefinisikan wacana adalah unit bahasa
yang melebihi batas ayat, kerana itu ia boleh terdiri daripada ayat, sejumlah
ayat, ceraian, bab, buku, dialog, siri buku dan sebagainya yang di dalamnya
memperlihatkan hubungan-hubungan dan perkembangan fikiran yang berturutan.
Menurut beliau lagi, wacana merupakan kesatuan bahasa yang lengkap.
Menurut Fokker (1951)4 pula, hubungan kesinambungan cerita itu dapat
menunjukkan secara nahuan, iaitu perujukan (verwijzing), kata-kata penghubung
(verbindingswoorden) dan pengguguran (ellips). Kesatuan makna dalam wacana
seperti yang diterangkan di atas akan dilihat dari segi makna logik dan makna
tautan. Makna tautan inilah yang merupakan konsep semantik dan merujuk kepada
perkaitan kebahasaan yang didapati pada suatu ujaran yang membentuk wacana.
Stubbs, Michael menyatakan bahawa wacana merupakan kesatuan bahasa yang lebih
besar daripada ayat atau klausa. Dengan kata lain, wacana merupakan unit-unit
linguistik yang lebih besar daripada ayat atau klausa, seperti
pertukaran-pertukaran percakapan atau teks-teks tertulis. Secara ringkas, yang
disebut teks bagi wacana adalah ayat bagi ujaran.
Harimurti Kridalaksana (1984:204)1 menyatakan bahawa wacana adalah satuan
bahasa terlengkap; dalam hierarki tatabahasa merupakan satuan tatabahasa
tertinggi atau terbesar. Wacana ini direalisasikan dalam bentuk karangan yang
utuh seperti novel, buku, ensiklopedia, dan sebagainya, paragraf, ayat atau
kata yang membawa amanat yang lengkap.
Anton M.Moeliono (1995:407)2 mendefinisikan wacana adalah rentetan kalimat yang
berkaitan sehingga terbentuklah makna yang serasi di antara kalimat itu.
Henry Guntur Tarigan menegaskan bahawa wacana adalah satuan bahasa yang
terlengkap dan tertinggi atau terbesar di atas kalimat atau klausa dengan
koherensi dan kohesi tinggi yang berkesinambungan yang mempunyai awal dan akhir
yang nyata disampaikan secara lisan atau tertulis.
Setelah dilihat beberapa huraian tentang beberapa definisi mengenai wacana yang
diambil daripada berbagai-bagai sumber, dapat dilihat bahawa adanya persamaan
dan juga perbezaan pendapat mengenai dengan definisi wacana yang diperolehi
dari ahli-ahli linguistik ataupun penulis.
Secara tuntasnya, wacana letaknya lebih tinggi daripada ayat pada skala
tatatingkat tatabahasa dan mempunyai keteraturan fikiran logik (coherence) dan
juga tautan (cohesion) dalam strukturnya. Wacana dicirikan oleh kesinambungan
maklumat. Makna kesinambungan di sini adalah diertikan sebagai kesatuan makna.
Terdapat lapan unsur-unsur penting dalam wacana iaitu satuan bahasa,
terlengkap, mengatasi ayat atau klausa, teratur atau tersusun rapi,
berkesinambungan, kohesi, lisan atau tulisan awal dan juga akhir yang nyata.
Konsep wacana
Perkataan Wacana berasal daripada perkataan wacana berasal daripada bahasa Jawa wocono.
Wocono pula daripada woco yang bermaksud baca. Dalam bahasa Inggeris, discourse
berasal daripada bahasa Latin discursus yang bermakna ‘larian ke dan dari’.
Menurut Chafe, wacana digunakan dengan pelbagai maksud oleh pelbagai pengkaji.
Tetapi, pada umumnya wacana dilihat sebagai sesuatu yang melampaui sempadan
ayat yang terpisah-pisah. Wacana dan teks digunakan saling bertukar ganti, dan
kedua-duanya merujuk kepada unit bahasa yang lebih besar daripada ayat. Wacana,
menurut beliau lagi, merujuk kepada kajian tentang unit tersebut, cabang
linguistik yang setara dengan cabang yang lain seperti morfologi atau
sintaksis.
Menurut Trask, wacana dikatakan sebagai siri ujaran yang bersambungan oleh
seorang penutur atau lebih. Crystal menyatakan wacana dalam linguistik merujuk
kepada jujuhan bahasa (biasanya lisan) yang lebih besar daripada ayat. Crystal
juga mendefinisikan wacana sebagai unit perlakuan. Unit ini mempunyai status
prateori dalam linguistik, iaitu seberkas ujaran yang terdiri daripada
peristiwa bahasa seperti perbualan, khutbah dan temu duga. Cook mendefinisikan
wacana sebagai bahasa dalam penggunaan dan untuk perhubungan (Sanat,
2002:35-36). Dijk (1997: 1-34) menyatakan konsep wacana kabur kerana tentang
fenomena yang rencam. Namun, wacana menurut beliau suatu bentuk penggunaan
bahasa yang melibatkan komunikasi dan interaksi. Werth (1999: 1) pula melihat
wacana sebagai suatu peristiwa bahasa yang sempurna yang mempunyai awal dan
akhir.
Selain itu, menurut Johnstone, B. (2002:2-4), wacana dilihat sebagai contoh
sebenar komunikasi melalui bahasa. Wacana juga dalam bentuk jamak merujuk
kepada pola kepercayaan dan tindakan lazim di samping pola bahasa. Wacana
demikian merujuk kepada idea dan cara bertutur sehingga dapat mempengaruhi dan
dipengaruhi. Menurut Schiffrin et. al (2003:1), wacana mempunyai makna yang
berbeza kepada pakar yang berbeza bidang. Kepada ahli bahasa, wacana biasanya
didefinisikan sebagai apa sahaja yang melampaui ayat. Malah, definisi wacana
itu dapat dirangkumkan kepada tiga kategori besar, iaitu yang melampaui ayat,
penggunaan bahasa, dan amalan sosial yang meliputi bukan linguistik dan bukan
tentu bahasa. Mereka melihat wacana dan analisis wacana sebagai sama.
Dapat disimpulkan di sini bahawa wacana sebagai unit tertinggi bahasa yang
melampaui ayat dan kajian tentang unit tersebut. Sebagai unit bahasa yang
tertinggi, wacana dapat direalisasikan dalam pelbagai bentuk sehingga meliputi
peristiwa bahasa. Sebagai kajian, wacana memfokuskan pada unit tertinggi bahasa
itu sehingga meliputi amalan sosial.
Analisis wacana menurut Johnstone, B. (2002:2-4), memfokus kepada proses
memecahkan wacana kepada bahagian kecil dengan berdasarkan kriteria tertentu
dan melihat ciri setiap bahagian itu. Selain melihat ciri struktur bahagian
itu, analisis wacana juga melihat fungsi bahagian itu. Menurut beliau, analisis
wacana sekadar metodologi.
Dijk,T. A.V. (Schiffrin et. al, 2003:352) melihat analisis wacana peringkat
kritis se-bagai sejenis kajian analisis wacana yang berfokus pada cara
penyalahgunaan kuasa sosial, penguasaan dan ketidaksetaraan dimuatkan,
ditampilkan dan dipertahankan melalui wacana dalam konteks sosial dan politik.
Penganalisis wacana kritis mengambil pendirian yang jelas untuk memahami
ketidaksetaraan sosial sehingga sanggup mendedahkan dan memeranginya.
Wacana sebagai unit bahasa yang terbesar dianalisis melalui analisis wacana.
Analisis wacana pula berkait dengan pandangan bahasa (Sanat,2005a:131-132). Ada
tiga pandangan bahasa pada umumnya: Pandangan positivisme-empiris yang melihat
bahasa sebagai jambatan antara manusia dengan objek di luar dirinya. Analisis
wacana dalam konteks pandangan ini tidak melihat makna subjektif atau nilai
yang mendasari penyataan. Sebaliknya, makna penyataan dilihat sebagai kebenaran
atau ketidakbenaran sesuatu wacana dari segi aturan tatabahasa, seperti tautan
dan runtutan.
Pandangan konstuktivisme menolak pandangan positivisme-empirisme yang
memisahkan subjek dengan objek. Subjek dianggap sebagai faktor utama dalam
kegiatan wacana serta hubungan sosialnya. Subjek memiliki kemampuan untuk men
guasai maksud tertentu dalam setiap wacana. Oleh itu, analisis wacana
dimaksudkan sebagai suatu analisis untuk membongkar maksud dan makna tertentu
daripada penyataan subjek.
Pandangan kritis membetulkan pandangan konstuktivisme yang kurang sensitif
kepada proses produksi dan reproduksi makna yang terjadi secara historis dan
institusional. Bahasa dalam pandangan kritis difahami sebagai representasi yang
berpe-ranan dalam membentuk subjek tertentu, topik wacana tertentu, mahupun
strategi di dalamnya. Oleh itu, analisis wacana dipakai untuk membongkar kuasa
yang ada dalam setiap proses bahasa.
Di sini, jelas analisis wacana bermaksud sebagai metodologi untuk melihat sama
ada makna penyataan sebagai kebenaran atau ketidakbenaran wacana, membongkar
maksud dan makna tertentu daripada penyataan subjek, atau membongkar kuasa dan
ketidaksetaraan sosial yang ada dalam setiap proses bahasa.
Konsep tatabahasa wacana pula dalam kertas ini selain sebagai tatabahasa yang
mencakupi unit tertinggi bahasa, iaitu wacana, juga mengambil kira asas
penggunaan bahasa yang mengambil kira koteks dan konteks yang cukup luas
sehingga memungkinkan pengguna peka teks, koteks, dan konteks amalan sosial dan
amalan agama. Dengan kata lain, tatabahasa seperti ini dikenali sebagai
tatabahasa wacana mega (Sanat, 2005 dan 2006).
Konsep tatabahasa ini sama dengan analisis wacana dari segi cakupan tumpuan
pada wacana tetapi berbeza dari segi konteks amalan dan metodologi. Metodologi
analisis wacana sekadar menganalisis yang menurut Johns-tone, B. (2002:2-4)
merujuk kepada proses analisis secara eksplisit, sama ada mental atau mekanikal
dalam memecahkan sesuatu kepada bahagian kecil.
RUJUKAN:
http://gurubahasamelayu.blogspot.com/
Mohd Rashid Md. Idris et. al (2012). Tatabahasa
Wacana. Tanjong Malim: Emeritus
Tiada ulasan:
Catat Ulasan